onsdag 3 december 2014

Nivå 2

Vi har sedan vi kom tillbaka från Singapore delat upp lektionerna i två olika nivåer. Jag har de elever som kan lite mer engelska, vilket varit utmanande eftersom de tidigare lektionerna var mer bas engelska men nu har jag börjat lära ut snäppet över :) Har spenderat många timmar för att försöka förstå den engelska grammatiken och sedan dessutom göra den rolig och begriplig för eleverna! 
Ja det har minst sagt var utmanande då jag heller inte haft något material att utgå från förutom de jag sökt på egen hand :) Dagligen går jag och kopierar material till lektionerna, vilket inte alla gånger är de billigaste. Jag hade kanske kunnat skriva ner de mesta på tavlan men de blir så glada när de får ett fysiskt material. Det är även bra så de har något att gå tillbaka till. 

Men jag har lärt mig mycket under resans gång. Dessutom har jag börjat förstå mer och mer hur skolsystemet fungerar här. Eleverna är inte vana vid den demokratiska ledarstilen utan lärarna i Myanmar är mer auktoritära. Eleverna kan inte säga emot sin lärare även om denna har fel. De gör det som de blir tillsagda utan att ifrågasätta varför. Någon gång försökte jag få dem att tänka mer fritt och ta ställning till olika påstående och de skapade mer förvirring än lärdom, haha. De talar inte heller rakt ut vad de vill eller är missnöjda med utan får läsa av deras kroppsspråk. Häromdagen såg jag på dem att nu är de för lätt eller nu är det för svårt. Det är roligt när jag skriver på tavlan och helt plötsligt kan känna hur de vrider och vänder sig, då har jag gjort något stavfel, haha! :) 

Ofta när jag väl frågar dem nått svarar de ja, fast de kan vara nej då det i kulturen är svårt att säga nej. 

Sällan har de en egen åsikt utan den är mer kollektiv. Om jag frågar om favoritdjur eller mat, väljer de alla samma och så accepterar man de. I den svenska skolan har man ofta en diskussion om vems favorit som är bäst av alla alternativ. 

Många gånger måste jag vara övertydlig när jag lär ut och visa istället för att prata, vilket nog kan se väldigt roligt ut. Ibland imiterar jag diverse djur och dess läten och vissa gånger utövar jag orden som att springa och sjunga.
Det är då man ser att de nickar och säger nått på burmesiska och i denna stund vet man att alla har hängt med! Haha :) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar