torsdag 4 september 2014

 Nu är jag här..

Förväntansfull och nervös sammanfattar mitt känslotillstånd när jag idag klev av planet i Myanmar Yangon. Efter ett flertal månaders längtan var jag äntligen här. Ofattbart. Väl på flygplatsen möts jag och min resekamrat Axel upp av William som är ansvarig i den organisation vi kommer att vara volontärer för.

Efter en kortare bilfärd anländer vi till Williams hus och får träffa hans hustru Lin Lin, grannar samt vänner till familjen. En rad av delikatesser är uppdukad som bland annat kräftor, friterad fisk, kycklinggryta och friterad majs. Mums!
William pratar under måltiden entusiastiskt om Myanmar och landets snabba utveckling. Han säger att området som vi just nu befinner oss i bara för ett litet tag sen varit stängt för utomstående, och att det då var olagligt att tillträda som turist, men att det numera är öppet för omgivningen.
Han fortsätter med att berätta om arbetsuppgifterna och om vilken skillnad kunskaper i de engelska språket gör för folket. William säger att en burmes kan tjäna ca 100 USD per månad och att denna då behöver arbeta under tuffa arbetsförhållanden. Genom att få kunskaper i engelska finns det möjlighet att söka sig till en bredare arbetsmarknad, både nationellt och internationellt, vilket ökar lönen och arbetsvillkoren markant. Han säger att en före detta elev, kunde på grund av dessa kunskaper söka arbeten i Singapore och på detta sätt lyckas få en lön på 500 USD, vilket i sin tur skapade möjligheter för honom att försörja sin familj. I samma stund kände jag det som jag har längtat efter, att förhoppningsvis få göra SKILLNAD i människors liv!

Senare på kvällen kom William och hustrun Lin Lin till vårt hotell, som vi kommer att bo på tills vårt hus är ordnat. Vi skulle äta middag. Lin Lin och jag började kolla i menyn tills Axel slog sig ner vid bordet. Snabbt lämnades menyn över till honom. Axel fumlade och försöker lämna tillbaka den och sa - "nä kolla klart ni"..
Lin Lin tittade förvånat på honom.. - Jag sa med en lättsam ton, min tolkning av situationen, "du är man Axel, vilket innebär att du börjar"...... - Aha sa Axel och tog tillbaka menyn och började beställa..



 
Några nunnor vi såg på väg till hotellet...

2 kommentarer: